Geen producten (0)

Tijd voor een lekker ontbijt

Ontbijt u ’s ochtends? Nee, lees dan beslist even verder. Ja? Lees dan ook even verder, en kijk of uw ontbijt ook gezond is. Of misschien doet u leuke ideeen op voor uw volgende ontbijtje. Er zijn veel theorieën en fabels over ontbijt. Wij hebben de leukste (en lekkerste) feitjes voor u op gezocht en in deze blog bij elkaar gezet. Wij weten zeker dat u na het lezen van deze blog bewuster bent van uw ontbijt!

Is een ontbijt echt gezond? Of is dit maar een fabel. En wat als je echt geen trek hebt in een ontbijt? Wij kennen allemaal wel mensen om ons heen die zeggen dat zij niet kunnen ontbijten.  En er zijn ook mensen die ’s ochtends veel haast hebben en daarom ook geen tijd hebben voor een ontbijt. Uit onderzoek is gebleken dat een kwart van de Nederlanders het ontbijt overslaat.

Ook voor deze mensen hebben wij een aantal tips! In deze blog de belangrijkste feiten op een rijtje!

Het nut van een goed ontbijt

Laten we beginnen met de vraag of het inderdaad zo is dat ontbijten nodig is en gezond is.

waarom je moet ontbijten:

  • Ontbijten zorgt ervoor dat het lichaam na de nacht weer nieuwe energie krijgt.
  • Ook zorgt het ervoor dat we ons weer goed kunnen concentreren.
  • Ontbijt brengt de spijsvertering weer op gang.
  • Mensen die ontbijten krijgen meer vitaminen en mineralen binnen dan mensen die niet ontbijten (hier is onderzoek naar gedaan).
  • In ontbijt zitten voedingsstoffen die je meestal niet voldoende binnenkrijgt via de andere maaltijden.
  • Een ontbijt helpt je om beter op gewicht te blijven (ook dit is onderzocht).
  • Ontbijten helpt het voorkomen van een ochtendhumeur (nou ja… bij de meesten).

Ik krijg ’s ochtends geen hap door mijn keel!

Er zijn drie redenen waarom sommige mensen ’s ochtends niet kunnen ontbijten en zelfs misselijk worden bij het idee ervan.

  • Het stresshormoon ‘cortisol’ helpt ons ook om wakker te worden. ’s Ochtends is dit hormoon in hoge mate aanwezig zodat er energie vrijkomt. Het stresshormoon zorgt er tegelijkertijd voor dat andere processen minder belangrijk zijn en worden afgeremd; zoals de spijsvertering. Logisch dus dat je niet meteen trek hebt in een ontbijtje.
  • Soms kan een te laag bloedsuiker de reden zijn. Het bloedsuiker is in de ochtend erg laag omdat je een lange tijd niet hebt gegeten.
  • Heb je ’s avonds laat gegeten? Dan kan het voorkomen dat je ’s ochtends het gevoel hebt dat het eten direct weer boven komt als je wilt ontbijten. De maaltijd is in de nacht nog niet helemaal verteerd.

Tips voor als je ’s ochtends geen hap door je keel krijgt:

  • Ga niet gelijk na het opstaan ontbijten, maar wacht hier een momentje mee. (Dit zorgt ervoor dat het stresshormoon even de tijd krijgt te normaliseren en er weer energie vrij komt voor de spijsvertering).
  • Begin met een paar slokjes zoete thee of vruchtensap. (Dit brengt je bloedsuikerspiegel weer omhoog). Wist je dat gemberthee helpt tegen misselijkheid?
  • Geef je lichaam de tijd om het eten van de avond goed te verteren voor je gaat slapen. Ga dus niet te laat eten of ga na het eten niet te snel slapen. Ook ’s avonds minder eten helpt.
  • Maak ontbijt onderdeel je van je ochtendroutine. Waarschijnlijk heb je al een eigen routine en maakt ontbijt hier geen onderdeel van uit. Verander dit. En, sta hier desnoods iets eerder voor op.
  • Begin de dag met een activiteit. Dit helpt je lichaam wakker te maken en beweging stimuleert ook de spijsvertering. Ga een blokje om. Of, als je een hond hebt, laat deze eerst uit voor je gaat ontbijten.
  • Doe iets leuks tijdens het ontbijt. Lees iets (een krant of het nieuws op Internet) of kijkt televisie (dit doet 1 op de 5 Nederlanders!). Iets leuks doen haalt een eventueel negatief gevoel weg dat je hebt opgebouwd over het ontbijt.
  • Probeer een vloeibaar ontbijt als je moeite hebt met vast voedsel. Een lekkere drinkyoghurt of smoothie zijn uitstekende en zeer gezonde alternatieven.

Ik heb ’s ochtends echt geen tijd voor een ontbijt!

Heb je geen tijd? Of neem je hier geen tijd voor? Veel mensen kiezen er liever voor om langer op bed te blijven liggen, dan ’s ochtends de tijd te nemen voor het ontbijt. Vaak begint dan de werkstress al: ik moet op tijd op mijn werk zijn; ik moet de kinderen eerst nog wegbrengen; er staat file; ik smeer wel even snel een boterham voor onderweg; etc.

Tips voor als je ’s ochtends ‘geen tijd’ hebt voor ontbijt:

  • Probeer de tijd te nemen voor een ontbijt. Maak ontbijt onderdeel je van je ochtendroutine. Waarschijnlijk heb je al een eigen routine en maakt ontbijt hier geen onderdeel van uit. Verander dit. En, sta hier desnoods iets eerder voor op.
  • Maak je ontbijt de avond van tevoren klaar.
  • Denk aan de voordelen en het nut van een ontbijt! (zie het begin van deze blog).
  • Ben je met meerdere personen? Ontbijt dan gezamenlijk (bijvoorbeeld met je partner of je gezin). Zo stimuleer je elkaar en het is nog gezelliger ook! Goed voorbeeld doet goed volgen. Ook kinderen hebben baat bij een goed ontbijt. Eet daarom in alle rust met kinderen aan tafel. Om tijd te besparen, is het handig om de tafel al ’s avonds te dekken.
  • Echt geen tijd? Neem dan een drinkyoghurt, broodje of smoothie mee voor onderweg (in de file). Altijd beter dan niet ontbijten.

Het begint met een lekker ontbijt

Deze tips zijn natuurlijk hartstikke leuk. Maar wij weten zeker dat een lekker ontbijt zeker helpt en stimuleert. Zuivel wordt steeds meer gegeten en brood en crackers steeds minder. Wilt u inspiratie op doen voor een lekker ontbijt? Wij zijn ook op zoek gegaan naar lekkere recepten. Hierbij onze favorieten:

 

 

Gezellig tafelen

Als je dan toch de tijd neemt om te ontbijten en je doet dit samen met je partner en/of kinderen, dan helpt het ook om het extra gezellig te maken! Dek de tafel de avond van tevoren en maak het gewoon gezellig. Gebruik een tafelkleed en sfeervol ontbijtbestek. Vind je dit overdreven voor een doordeweekse dag of heb je hier echt geen tijd voor? Doe het dan alleen in het weekend. Lekker gezellig zondagochtend met elkaar aan tafel! Een moment met het gezin. Geen stress van het werk maar gewoon genieten van het weekend, elkaar en het ontbijt.

 

Tips voor het dekken van een gezellige eettafel hebben wij al eerder gegeven in een vorige blog. Deze kun je hier nog een keer lezen. 


Ontbijtbestek kopen?

De foto’s en het ontbijtbestek zijn van het bekende Italiaanse merk EME uit de serie Napoleon en is verkrijgbaar in 16 verschillende kleuren bij Napoleonbestek.nl. Bekijk hier het ontbijtbestek.

Ontbijt

 

Ontbijtbestek van Napoleonbestek.nl


Wij maken gebruik van cookies om onze website te verbeteren, om het verkeer op de website te analyseren, om de website naar behoren te laten werken. Door op Ja te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacybeleid.